Dag 16,17 en 18 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van gezellig suriname - WaarBenJij.nu Dag 16,17 en 18 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van gezellig suriname - WaarBenJij.nu

Dag 16,17 en 18

Door: Irene en Monique

Blijf op de hoogte en volg gezellig

11 Maart 2015 | Nederland, Nederland

Na een heerlijk verblijf op Kabalebo in Suriname zijn we vertrokken naar het vliegveld. Om 9 uur opgehaald en ze waren weer keurig op tijd.
Er staat ons een dag vol met vliegen en in en uit checken te wachten. Maar alles verloopt voorspoedig en na het openen van een aantal tassen zijn we dan onderweg naar Trinidad waar we na een uurtje gezellig dobbelen op het vliegtuig naar Tobeco kunnen stappen voor een vlucht van 25 minuten.
Wat een mooi eiland zien we vanuit de lucht verschijnen en wat een blauw water onder ons.Na een goede landing kunnen we nu zo door lopen naar onze koffers en moeten we even wachten op ons busje maar na een telefoontje naar het hotel is dat zo voor elkaar.Na een kort ritje zijn we aangekomen in Hotel nTurtle Beach ( de naam van de baai waar de leather schilpadden hun eieren komen leggen.Daarna bikini en zwembroek aan en heerlijk zwemmen. Onze kamers zijn mooi en ruim met een prachtig zeezicht.In de avond heerlijk gegeten en daarna zijn Monique , Jan en Rob naar de zondagschool vertrokken.Wat van 9 tot 10 een toeristische atractie is en pas na 11 uur komen de locals tot leven maar toen lagen wij allemaal al in ons bedje.Maandag is en dag van luieren aan het strand en lekker eten en drinken. Als we in de avond ons verslag weer willen schrijven komt iemand ons halen omdat er een Turtle on the beach is .
In het donder sluipen wij met nog een aantal gasten naar een plek die niet ver van het hotel in het aarde donker.
Daar zien we niets en er mag dus ook geen licht of flits van een fototoestel aan. Maar na een poosje wennen onze ogen aan het donker en zien wij de omtrek van een groot dier dat aan het graven is. Dit zwoegen duurt ruim een uur en al die tijd mag er geen licht gemaakt worden. Als de mensen van SOS schilpadden na die tijd een kijkje nemen met een rode lamp blijkt dat het eieren leggen is begonnen en mogen we dichtbij komen om in het schijnsel van de rode lampen naar deze machtige gebeurtenis te kijken.
Wat een prachtig dier en wat groot,ze is1.50 lang en 1.11 breed en ze weegt 200 kilo. Ze legt ongeveer tussen de 80 en 120 eieren en dat kunnen we goed zien. Na een hele tijd hard werken gaat ze de eieren weer toedekken en maakt ze verderop weer een kuil, maar dit is een schijnkuil om dieren op het verkeerde been te zetten. Hierna gaat ze weer de zee in en zijn wij getuige geweest van een prachtige gebeurtenis.Zeer zeer bijzonder dat we dit mogen meemaken.Dinsdag luieren we verder en wandelen we lekker langs het mooie strand. Zien nu bij daglicht de schijnkuil van de Turtle en dan pas zie je het werk van dit mooie oerbeest. Monique zwemt met snorkel en zwemvliezen naar een vissersbootje op zee en ontregeld daar de vogel populatie door op te duiken.Woensdag gaan we een dagtour rond het hele eilkand maken en daar verheugen we ons erg op. Ook willen we gelijk van de mogelijkheid gebruik maken om iedereen te bedanken voor de leuke reakties, we lezen ze allemaal en genieten van jullie mails.Tot morgen.

• 11 Maart 2015 - 09:48

Adri:

Wat een uitgebreid verslag en wat beleven jullie veel. Het lijkt op een natuurprogramma op de TV en jullie maken het allemaal mee. Geweldig.
    Jij bedankt ons voor de reacties, maar ik wil jullie bedanken voor al die mooie reisverslagen. Zo leven we volop mee met jullie avonturen.
    Geniet van al het moois. Lieve groeten aan iedereen.
    Aad

• 11 Maart 2015 - 11:24

Viola:

Wat gaaf weer!! Onwijs gaaf dat jullie de schildpad haar eieren hebben zien leggen, dat lijkt me heel gaaf om te zien! Geniet ervan!!

Liefs ons

• 11 Maart 2015 - 14:56

Mrco & Franca:

Ahhhh wat geweldig om te mogen zien zeg- een schildpad die haar eieren legt! Hoe mooi!
    Jullie laatste weekje is in gegaan- lekker nog even relaxen en bijkomen van al dat lopen en klauteren!
    Geniet met volle teugen van al dat moois- volgende week genieten wij van jullie live verhalen!
    Liefs en groetjes van ons
    XX

• 11 Maart 2015 - 18:15

Juul En Jaap:

Fascinerend hoe jullie rijden, vliegen, varen, zwemmen, zitten,liggen en af en toe een keertjr luieren.Eerst vijf dagen in Kabaledo en nu weer opeen fantastisch mooi eiland. Het is een plezier om jullie verslagen te lezen en te constateren dat jullie elke dag opnieuw met jeugdig enthousiasme vakantie vieren. En kennelijk onvermoeid in het donker een reuze schildpad kunnen besluipen. Voor iedereen, geniet tot de laatste dag volop van deze onvergetelijke vakantie.
    Hartelijke groet, Juul en Jaap

• 11 Maart 2015 - 19:39

Inge:

Wat een belevenissen weer, om jaloers op te worden.Dit wordt een reis om nooit te vergeten.We verheugen ons nu al op jullie verhalen en foto's.Geniet nog maar met volle teugen, want jullie zijn aan het aftellen.Bedankt dat jullie ons zo op de hoogte houden. Pa en Ma.ps.met Lexia gaat het prima.

• 11 Maart 2015 - 21:29

Mariska:

Geweldige avonturen daar in Suriname en wij zijn er zo ook een beetje bij. De dagen vliegen voorbij voor jullie zeg. Over een week al weer thuis. Het is hier schitterend overigens. Lekker voorjaarszonnetje. @Monique en Jan: Aida stond leuk in de krant t.g.v. afscheid tante Paprika. Het wordt nog eens een bekende Delvenaar. @Irene en Mart. Je (schoon) moeder loopt wat kilometers deze weken zeg met die harige vriendin van jullie. Ze genieten iig met volle teugen. Ik ga die twee nog missen onderweg ;-) Genieten jullie nog van de laatste mooie dagen daar en natuurlijk een veilige reis terug. Weer fijn als jullie in de buurt zijn. Veel liefsxx

• 12 Maart 2015 - 16:10

Ria Stollk:

Wat goed zeg, dat jullie op het juiste moment daar aanwezig waren dat er een schildpad langs kwam om haar eieren te leggen. En wat een enorme frustratie dat je dan niet even een lichtje mag maken om het beter te kunnen zien! Natuurlijk begrijp je wel waarom je geen licht mag maken, maar het is zo buitengewoon dat je zoiets meemaakt dat je het graag heeeeeeel goed wil zien. Dit vergeten jullie nooit weer. en dit zien jullie waarschijnlijk ook nooit meer.
    En Monique zwemmend naar een vissersbootje! Stoer hoor Monique! Ik had van jou ook niets anders verwacht dan dat je dat zou doen, maar wel heel gewaagd.
    Jullie hebben werkelijk een buitengewoon mooie reis. Een prachtige vakantie. Wat mij ook opvalt deze keer is het buitengewoon goed geschreven verslag. Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit van Jan of Monique afkomstig is, die zijn normaal gesproken niet zo lang van stof, dus vraag ik me steeds af: Wie schrijft deze blog?
    groetjes
    Ria